Vanliga frågor och svar: Första fakturan från SSAM

SSAM har nu skickat ut det första fakturorna till våra ägarkommuner Växjö, Lessebo, Älmhult, Markaryd, Tingsryd efter att vi tagit över verksamheten. En del fakturor har blivit felaktiga och vi ber om ursäkt för de fel som nu uppstått i samband med faktureringen. Hantering av ärendena kan i dagsläget ta lite längre tid än vanligt men vi hjälper våra kunder så fort vi kan. Tack för din förståelse.

Här nedan kan du se vanliga frågor och svar som kan vara till hjälpes om du har funderingar kring första fakturan.

Vi uppdaterar vår webbplats och Facebook-sida kontinuerligt. Håll utkik där för mer information! 

 

Vilka fel har uppstått/upptäckts och hur hanteras dem?

  • Våra kunder i Lessebo har fått fel grundavgift på sin faktura. Den felaktiga grundavgiften som står på fakturan är 1132:-. Den grundavgift som gäller är 1020:-. Detta kommer automatiskt korrigeras på nästa faktura.
  • En del av våra kunder i Lessebo kommun har fått en felaktig faktura med dubbel debitering gällande grundavgift. Om du tillhör en av dem, kommer din felaktiga faktura automatiskt annulleras hos oss. En ny faktura kommer skickas till dig inom kort och det är den som ska betalas. Den gamla fakturan kan du slänga eftersom du kommer att få en ny som gäller.
  • En del av våra kunder som har delning av abonnemang har fått felaktig faktura. Om du tillhör en av dem, kommer din felaktiga faktura automatiskt annulleras hos oss. En ny faktura kommer skickas till dig inom kort och det är den som ska betalas. Den gamla fakturan kan du slänga eftersom du kommer att få en ny som gäller.
  • En del av våra kunder har skickat in manuella autogiroanmälningar men trots detta fått faktura utan autogiro. Detta beror på en felaktighet i hanteringen av medgivandet mellan bank och SSAM. Vi jobbar nu med att åtgärda detta så att alla anmälningar ska finnas på plats till nästa fakturering. Fakturor som är utskickade i mars betalar du till SSAM på det sätt som anges på er faktura.
  • De som har abonnemang för fritidshus har fått faktura för en villa. Gäller detta dig, då har vi skickat en noll-faktura till dig som visar att vi annullerat din felaktiga faktura. Under april kommer du att få en ny faktura som är korrekt för ditt abonnemang och det är den du ska betala. Den gamla fakturan kan du slänga eftersom du kommer få en ny som gäller.

Varför har det blivit fel?

  • Nu när renhållningsverksamheterna i Lessebo, Markaryd, Tingsryd, Växjö och Älmhult slagits samman till SSAM har vi upptäckt en del fel i våra kundregister. Det i sin tur orsakar en del felaktiga fakturor bland de fakturor som skickades ut i början av mars.

Hur hanterar vi på SSAM den här situationen?

  • Vi har som förberedelse lagt ned mycket arbete för att rätta upp databaserna inför faktureringen. Det som blivit fel nu kommer att ha rättats till inför nästa fakturering.
  • Då vi uppmärksammar fel, löser vi dem så fort vi kan för att hjälpa våra kunder på bästa sätt. Vi ber om ursäkt och arbetar löpande med att åtgärda alla problem.
  • Vi har nu satt in alla tillgängliga resurser för att hantera samtal och mejl. Dessutom uppdaterar vi vår webb och sociala medier kontinuerligt med information.
Senast uppdaterad: 15 mars 2019