Ansökan om uppehåll i hämtning av hushållsavfall
Uppehåll i hämtning kan medges om fastigheten inte kommer att utnyttjas under en längre sammanhängande tid.
Regler för uppehåll i hämtning av hushållsavfall
- För permanentboende ska uppehållet vara minst sex månader i en sammanhängande period. För fritidsboende ska uppehållet vara under hela hämtningsperioden.
- Det går inte att ansöka om uppehåll retroaktivt.
- Uppehåll i hämtning av hushållsavfall beviljas i max tre år, efter det öppnas abonnemanget automatiskt om inte en ny ansökan har gjorts.
- Vid ägarbyte upphör undantaget att gälla.
- Anmälan ska vara SSAM tillhanda minst två veckor innan uppehållets början.
- För handläggning av ärende om uppehåll i sophämtningen utgår en avgift om 345 kr per ärende. En ändringsavgift enligt den gällande taxan ska också betalas av den sökande. Grundavgift debiteras under hela uppehållsperioden.
- Slutdatum måste anges i ansökan för att uppehåll ska medges.
- Läs mer i din kommuns avfallsföreskrifter.
Relaterade dokument
Senast uppdaterad: 2 januari 2025